منو
  • شهر الكترونيك و موانع آن
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

شهر الكترونيك و موانع آن

شهر الكترونيك و موانع آن: شهر الكترونيك و موانع آن

شهر الكترونيك و موانع آن
تصویر صابر زارعي كوشا
موانع موجود براي دستيابي به شهر الكترونيك در كشور
توسط صابر زارعي كوشا - شنبه، 9 دي 1391، 09:50 ق.ظ
 

موانع مديريتي -
مشخص نبودن متوليان استقرار شهر الكترونيكي
نبودن طرح يا برنامه مدون ملي
ندادن اولويت و اهميت كافي به ICT در سياستگذاري هاي ملي
فقدان قانون نقل و انتقالات الكترونيك پول
فقدان قانون امضاي ديجيتال
تداخل سياستگذاري، اجرا و نظارت
نبودن قانون مدون درباره جرايم الكترونيكي
فقدان قانون تضمين كننده جريان آزاد اطلاعات
فقدان قانون نظام حقوق مالكيت معنوي
ترس مديران سازمانهاي دولتي از دست دادن موقعيت فعلي

موانع آموزشي -
پايين بودن خدمات اطلاع رساني حرفه اي در خصوص نحوه عملكرد سازمان الكترونيك
پايين بودن سطح ميانگين آموزش
پايين بودن نسبت آموزش هاي الكترونيك
اطلاع رساني نامناسب وسايل ارتباط جمعي درخصوص شهر الكترونيك
پايين بودن نسبت متخصصان ICT در سازمان ها
پايين بودن نسبت متخصصان فناوري اطلاعات به كل شاغلين
كيفيت پايين دانش فني متخصصان فناوري اطلاعات

موانع اقتصادي -
عدم تشويق بخش خصوصي به سرمايه گذاري روي ICT
پايين بودن درصد معاملات تجارت الكترونيك
پايين بودن سرمايه گذاري سازمان ها روي آموزش ICT
پايين بودن درصد استفاده از پرداخت الكترونيك
پايين بودن سرمايه گذاري سازمان ها روي تجهيزات ICT
بالا بودن قيمت كامپيوتر
پايين بودن درآمد سرانه مردم ايران
فقدان رقابت در عرصه صنايع نرم افزاري
ناتوانتي سازمان هاي الكترونيك در ارايه قيمت قابل رقابت
بالا بودن هزينه اتصال به اينترنت
بالا بودن هزينه تلفن ثابت
زمان بر بودن بازده مالي شهر الكترونيك

موانع فني -
مطلوب نبودن پهناي باند
ناتواني سازمانها در پشتيباني الكترونيك
پايين بودن ميزان خدمات دولتي
پايين بودن ميزان تعاملات شبكه اي بين دولت و سازمان ها
پايين بودن درصد اتصال مدارس به اينترنت
پايين بودن كارايي كارتهاي اعتباري
پايين بودن ضريب نفوذ اينترنت
عدم استقرار شهرداري الكترونيك
پايين بودن درصد دسترسي دسترسي زنان خانه دار به اينترنت
كافي نبودن مراكز ارايه دهنده خدمات اينترنت
پايين بودن ميزان ايجاد اينترانت سازمان ها
پايين بودن نسبت ميزابان هاي وب
كافي نبودن رايانه هاي شخصي
پايين بودن نسبت تلفن هاي ثابت
پايين بودن نسبت تلفن هاي همراه

- موانع فرهنگي سياسي
فرهنگ سياسي ايران
ترس مسئولان نظام از وابستگي كشور
تصویر الهام شفيعي نيك ابادي
پاسخ: موانع موجود براي دستيابي به شهر الكترونيك در كشور
توسط الهام شفيعي نيك ابادي - شنبه، 9 دي 1391، 11:26 ق.ظ
  عوامل مانع در رشد و توسعه تجارت الكترونیك
- فقر اقتصادی و فرهنگی جامعه و پایین بودن سطح آگاهی مردم به فناوری اطلاعات در كشور
نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الكترونیك و مانع تراشی های مردم عامه با ترویج شایـعات و تفكر نادرست و جایـگزین برخی پدیده های تجاری دیگری مانند بازاریابی شبكه ای كه ارتباط چندانی با پدیده گسترده تجارت الكترونیك ندارد و نیز برخورد منفی تجار، واحدهای توزیع فیزیكی و مشتریان با تجارت الكترونیك، مانع مهمی بر سر رشد این پدیده بشمار می آید.
از طرفی در كشور ما حتی نخبگان سیاسی نیز هنوز از چند و چون این انقلاب نوین در عرصه مبادلات بازرگانی آگاهی ندارند. اما در عین حال همه می دانستند این راه ناگزیری است كه اقتصاد ایران را از سنت جدا و به مدرنیته پیوند می دهد!
آموزش مصرف‌كنندگان در زمینه فرصت‌ها و مزایای تجارت الكترونیكی و نحوه استفاده از اینترنت و رایانه یك شرط اساسی برای ایجاد تقاضا برای فناوری‌های جدید و تجارت الكترونیكی است. آموزش نیروی انسانی با مهارت بالا در بخش‌های تجارت الكترونیكی یكی از ضروریات تجارت الكترونیكی محسوب می‌شود.
بنابراین عدم فرهنگ سازی مناسب توسط دستگاههای زیربط در جامعه در جهت توسعه آگاهی عمومی از مباحث فناوری اطلاعات،‌ مانع جدی در این مسیر محسوب می شود.
مدیران باید در زمینه های کاربردی، آموزش های لازم را برای مشتریان و مخاطبان خود تامین کنند و از طرق مختلف در اختیار کاربران قرار دهند.
در نگاه تخصصی تر،‌ یک توصیه همیشگی برای افرادی که می خواهند تجارت الكترونیك را در سازمان خود تجربه کنند این است که برای افراد آگاه سازی ویژه ای داشته باشید. این وظیفه شماست که با شناخت مناسب از ظرفیت ها و قابلیت های سازمانی خود بتوانید ضمن مدیریت مناسب بر انتظارات، افراد را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید. نکات زیر می تواند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
1- به مشتریان خود سازمان ها و شرکت هایی را که طریق الکترونیکی از خدمات شما استفاده کرده اند و یا می کنند معرفی کنید و نکات و ویژگی هایی که برای آنها در استفاده از این گونه خدمات فراهم شده خاطر نشان شوید.
2- اطلاعات کامل، دقیق و کارشناسانه پیرامون تمامی کالا هایی که از طریق الکترونیکی عرضه می کنید در اختیارمشتریان بگذارید و به آنها بفهمانید حاضر هستید توضیحات بیشتر را در قالب پست الکترونیک، جلسات تلفنی یا حتی به صورت حضوری به او بدهید. ( این کار در جلب اعتماد مشتریان بسیار موثر خواهد بود به خصوص وقتی این احساس برای مشتری ایجاد شود که پشت شیشه مانیتور خود از یک شرکت فعال و پویا بازدید کرده است ).
3- آموزش مناسب برای بهره گیری از کالا ها و خدمات و فناوری های سازمان خود را برای مشتریان جدید هرگز فراموش نکنید به خصوص زمانی که کالای جدیدی را وارد بازار الکترونیکی کرده اید.
این آموزش ها می تواند در قالب آموزش های دوره ای از طریق واحد آموزش سایت ، از طریق پست الکترونیک و یا چند رسانه ای ها صورت پذیرد. شما می توانید همراه کالای ارسال شده برای مشتری یک لوح فشرده آموزشی تهیه کنید و به او امکان دهید که با استفاده از آن با کارکردهای کالای شما آشنا شود و در صورت لزوم به صورت مستقیم به سایت شما وصل شود.
4- سعی کنید ابزارهای ارتباطی را بر اساس نیاز و امکانات مشتریان خود گزینش کنید. در واقع شما با در اختیار گذاشتن اطلاعات کاملی برای مشتری به او این فرصت را می دهید که با آرامش و آسودگی بیشتری به قیمت پیشنهادی شما فکر کنند و از شما خرید نمایند. در صورتی که در بسیاری از فروشگاههای معمولی شاید این امکان وجود نداشته باشد که برای هر مشتری توضیحات کامل و جامع در مورد هر کالا ارائه شود.
5- از یاد نبرید که اینترنت به شما یک امکان بسیار خوب می دهد و آن هم قابلیت مقایسه شدن در سطحی گسترده است. شما با انتقال اطلاعات به مشتری و قیمت پیشنهادی در وب سایت خود او را قادر ساخته اید که خدمات شما را با دیگر شرکتها نیز مقایسه کند.
http://shahreghanoon.mihanblog.com/post/750
تصویر سيداحمد بني طبابيدگلي
پاسخ: موانع موجود براي دستيابي به شهر الكترونيك در كشور
توسط سيداحمد بني طبابيدگلي - شنبه، 9 دي 1391، 11:11 ب.ظ
  با سلام

تعریف دولت الکترونیکی

دولت الکترونیکی به صورت مختلفی تعریف می شود که برخی از آنها عبارتند از : تعریف 1 : دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و 365 روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .
تعریف 2 : بکارگیری فناورهای اطلاعات و ارتباطات در ارایه خدمات اجتماعی ، اداری و اقتصادی بخصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارایه اطلاعات به شهروندان ، تجار و کسبه است .
تعریف 3 : دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرآیند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن در نهایت بسیاری از ارتباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد.
تعریف 4 : دولت الکترونیکی باعث می گردد که کلیه شهروندان ، شرکت های تجاری ، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند .
تعریف 5 : دولت الکترونیکی شکلی از commerce- E است که توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.
دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی / برون سازمانی که از طریق بهره گیری از ابزارهای مبتنی بر فناوری صورت می گیرد و به صورت ارتباط و تأثیر متقابل میان عناصر زیر تعریف می شود:
  • دولت و شهروندان ( G2C )
  • دولت و تجار و کسبه ( G2B )
  • دولت و کارمندان ( G2E )
  • دولت و دولت ( G2G )

موانع استقرار دولت الکترونیکی

یکی از صاحبنظران موانع استقرار دولت الکترونیک را موارد زیر برشمرده است :
  • عدم احساس نیاز به وجود دولت الکترونیکی
  • عدم حمایت مدیریت ارشد سازمان ها
  • ناتوانی در مرزبندی بین اطلاعات محرمانه و اطلاعاتی که باید در دسترس شهروندان و بنگاه های اقتصادی قرار گیرد.
  • هزینه سنگین ایجاد، نگهداری و توسعه شبکه های اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی
  • کمبود تخصص فناوری اطلاعات در برخی کشورها

منبع


تصویر مانيا شيراني
پاسخ: موانع موجود براي دستيابي به شهر الكترونيك در كشور
توسط مانيا شيراني - يکشنبه، 10 دي 1391، 07:18 ب.ظ
  شهر الكترونيك حاصل توسعه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي و در واقع موج سوم است. اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي كه به منظور تحقق جامعه اطلاعاتي جهاني برگزار شده است، شهرهاي الكترونيكي را كه بخشي از جامعه اطلاعاتي را مي سازند، شامل شده است.

شهرهاي الكترونيكي نرم افزار و سخت افزار مورد نياز را براي دسترس شهروندان در تمامي اوقات شبانه روز به پايگاه هاي داده خدمات دولتي وبخش خصوصي بر روي اينترنت فراهم مي آورند. ايجاد شهر الكترونيك تاثيرات بسيار سودمندي را در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.

در دهه هاي اخير تحول عميقي در سازماندهي نيروي كار، مبناي اقتصادي، قواعد سياسي و حتي ماهيت خاص جوامع كشورهاي صنعتي پديد آمده است. اطلاعات در اين جوامع به عنصر حياتي تبديل شده است. اين اتكاء روز افزون بر فعاليت هايي كه مستقيماً با توليد، توزيع و كاربرد اطلاعات مرتبط است سبب گرديده است كه بسياري از كشورهاي صنعتي جهان را جامعه اطلاعاتي بخوانند. گذر از جوامع سنتي وصنعتي قديم به جوامع اطلاعاتي مستلزم تغييرات بنيادي چشمگيري در ساختار جوامع است. در جامعه اطلاعاتي شهرها با توجه عمق وظايف و پيچيدگي هاي روابط اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي عصر تعاملي حاضر در جامعه اطلاعاتي از اهميتي دوچندان برخوردارند. در شهرهاي سنتي بخش عمده اي از وقت شهروندان صرف انجام فعاليت هاي تكراري و غير مفيد مي شود. انتظار در صف ها، پيمودن مسافت هاي طولاني براي خريد كالا و دريافت خدمات، معطل شدن در ترافيك هاي سنگين تنهابخشي از اتلاف وقت در شهرهاي سنتي است. در يك شهر الكترونيك تمام فعاليتهاي فوق الذكر از طريق يك وب سايت انجام مي گيرد. از طريق اين وب سايت مي توان به تمام نقاط شهر دسترسي داشت و در كمتر از چند دقيقه به هر گونه اطلاعاتي دسترسي پيدا كرد و به آسانترين روش ممكن كارهاي روزمره اداري و بانكي و سايركارها را انجام داد.

مزاياي شهر الكترونيك عبارتند از:
1. فراهم آوردن خدمات اينترنت با كيفيت و سرعت بالا براي شهروندان
2.فراهم آوردن محيط آموزشي مادام العمر
3.بهبود كيفيت زندگي مردم
4.ارائه خدمات يك مرحله اي به مردم
5.ايجاد فرصت هاي تجاري بيشتر توسط تجارت الكترونيك
6.ارتباط بهتر سازمان ها و ارگان هاي مختلف شهري
7.دسترسي 24 ساعته به خدمات شهري
8.افزايش مشاركت مردم در اداره شهر
9.كاهش ترافيك شهر
10.كاهش آلودگي هوا
11.صرفه جويي در وقت و انرژي
12.كاهش فساد اداري
13. افزايش نظم
14.افزايش سطح آگاهي شهروندان
15.مديريت و نظارت يكپارچه شهر

كوتاه سخن آن كه شهر الكترونيك به واسطه خدمات بالقوه اي كه به شهروندان ارائه مي كند حائز اهميت است. نكته حائز اهميت، سرعت بالاي ارائه خدمات، كيفيت مطلوب، هزينه نازل صرف شده در شهر الكترونيك است. ايجاد و توسعه شهرهاي الكترونيك بسياري از مشكلات كلان شهرهاي ما را به صورت ريشه اي مرتفع خواهد نمود.

تصویر مانيا شيراني
پاسخ: موانع موجود براي دستيابي به شهر الكترونيك در كشور
توسط مانيا شيراني - يکشنبه، 10 دي 1391، 07:20 ب.ظ
 

در راستاي تحقق شهر الكترونيك چالش‌هايي وجود دارد كه مهم‌ترين اين موانع و چالش‌ها عبارتند از:

- سرمايه‌گذاري:

توسعه شهرهاي الكترونيك نيازمند سرمايه‌گذاري است. فراهم نمودن زيرساختار فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) به روزرساني سيستم هاي رايانه‌اي و شبكه‌هاي الكترونيكي و آموزش وسيع و گسترده از جمله مهم‌ترين موارد سرمايه‌بر در توسعه شهر الكترونيك است.

- محدوديت‌هاي نرم افزاري:

اينترنت به عنوان اساسي‌ترين بستر براي تحقق شهر الكترونيك در جهان محسوب مي‌شود. همان‌طور كه شاهد هستيد مطالب اكثر وب‌سايت‌هاي اينترنتي به زبان انگليسي نگارش يافته است كه اين براي عامه مردم بقيه كشورها مشكل‌ساز شده است، يا اينكه استفاده از برخي سيستم عامل‌ها مانند ويندوز در زمينه امنيت، مشكلاتي را به همراه دارند.

- دسترسي به اينترنت و شكاف ديجيتالي:

طبق آمار تا پايان سال 2002، حدود 50 درصد افرادي كه به اينترنت دسترسي داشته‌اند در ايالات متحده آمريكا و كانادا زندگي مي‌كنند و اين در حالي است كه آمارها نشان مي‌دهند هنوز بسياري از مردم دنيا به اينترنت دسترسي ندارند. مهم‌ترين و ابتدايي‌ترين اقدام در جهت تحقق دولت الكترونيك (و در نتيجه آن شهر الكترونيك)، رفع شكاف ديجيتال و اطمينان از دسترسي عمومي مي‌باشد.

- امنيت و حريم شخصي:

يكي از نگراني‌هاي اساسي كه در مورد اينترنت و فضاي سايبر وجود دارد امنيت و حفظ حريم شخصي افراد است. اطلاعات گوناگوني اعم از اطلاعات شخصي و شغلي در پايگاه‌هاي داده شهري نگهداري مي‌شوند كه براي حفظ و حراست از اين گونه اطلاعات شخصي و حريم خصوصي افراد مي‌بايست راهكارهاي مناسب انتخاب و اجرا گردد.

- آموزش:

در توسعه و تحقق شهر الكترونيك،‌ مقوله آموزش فاكتور مهمي به حساب مي‌آيد كه اين مهم از دو بُعد اساسي مورد بررسي قرار مي‌گيرد: اول اين كه آموزش براي عامه شهروندان الكترونيك به جهت استفاده از خدمات شهر ارائه شود و دوم اين كه تربيت نيروي انساني متخصص براي ايجاد، توسعه و اداره شهر و همچنين ارائه خدمات به شهروندان مدنظر باشد.

لازم به ذكر است با توجه به زيرساخت‌هاي موجود در شهر الكترونيك ارائه انواع آموزش‌ها در هر زمان و مكاني به تمام افراد امكان‌پذير خواهد بود.

- چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي:

يكي از نگراني‌هاي اساسي گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جهان، مخصوصاً كشورهاي در حال توسعه،‌ ايجاد مشكلات فرهنگي و چالش‌هاي اجتماعي است.

هجوم گسترده فرهنگ‌هاي گوناگون و امكان دسترسي عامه مردم به اطلاعات از طريق اينترنت برخي ناهنجاري‌ها را در روابط فرهنگي و اجتماعي مردم به وجود مي‌آورند.

با توجه به مورد فوق‌الذكر لزوم استفاده بيش از پيش از مكانيزم‌هاي امنيتي و كنترلي در فضاي سايبر و اينترنت احساس مي‌شود و نيز ضروري است كه در سياست گذاري‌هاي بخش ICT فاكتورهاي فرهنگي هم منظور شوند.

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید